[Writing Task 2] – Lợi ích và bất lợi của việc hâm mộ người nổi tiếng (Band 8.5)

 

Nowadays young people are admiring media and sports stars, even though they often do not set a good example. Do you think this is a positive or negative development?

 

Youngsters today are idolizing famous people who may not be a good role model. This essay discusses why the drawbacks outweigh the merits.

 

On the one hand, admiring famous people like a pop singer or a football player could bring benefits to the young. The talents and achievements of idols can inspire teenagers to pursue their passion, thereby helping them reach their full potential. For example, my younger sister is a big fan of Adele, who is a famous British singer. She practices singing everyday with the dream of becoming an accomplished singer like her idol.

 

On the other hand, there are potential drawbacks of idolizing celebrities who do not set a good example. The main drawback is that the behavior of youngsters, especially adolescents, can be easily influenced. They will imitate their idols’ bad habits such as smoking, drinking alcohol or even abusing drugs. As a result, their health and future life can be destroyed. Another disadvantage might be that youngsters tend to spend too much time following their idols on social networking sites and attending their events. This can distract them from their study at school and even result in poor academic performance. Finally, some famous entertainers take advantage of their fame and make profits from advertising products without caring about their quality. In case of a bad quality product related to health such as food supplements being advertised by celebrities, this can adversely affect the health of many young people.

 

In conclusion, the drawbacks of shaping youngsters’ bad behavior, distracting them from their study, and being detrimental to their health seem to outweigh the merits of giving them inspiration. Given this situation, it seems that parents should pay attention to their children if they are admiring a famous person.

 

Written by Quang Sang

Band 8.5 – (rated by ieltsanswers.com)

 

Dịch đại ý:

Giới trẻ ngày nay đang thần tượng những người nổi tiếng có thể không phải là hình mẫu tốt. Bài luận thảo luận tại sao những mặt hạn chế nhiều hơn lợi ích.

 

Một mặt, hâm mộ những người nổi tiếng như ca sĩ nhạc pop hoặc cầu thủ bóng đá có thể mang lại lợi ích cho giới trẻ. Tài năng và thành tích của thần tượng có thể truyền cảm hứng cho thanh thiếu niên theo đuổi đam mê của họ, từ đó làm cho tiềm năng của họ được phát triển toàn diện. Ví dụ, em gái tôi là một fan hâm mộ lớn của Adele, một ca sĩ nổi tiếng người Anh. Cô tập hát mọi lúc mọi nơi với ước mơ trở thành một ca sĩ giỏi như thần tượng của mình.

 

Mặt khác, việc thần tượng một người nổi tiếng không phải hình mẫu tốt cũng có những mặt hạn chế tiềm ẩn. Hạn chế chính là hành vi của người trẻ, đặc biệt là vị thành niên có thể dễ dàng bị ảnh hưởng. Họ sẽ bắt chước những thói quen xấu của thần tượng của mình như hút thuốc, uống rượu hoặc thậm chí lạm dụng chất kích thích. Kết quả là sức khỏe và cuộc sống tương lai của họ có thể bị hủy hoại.  Một bất lợi khác có thể kể đến là các bạn trẻ có xu hướng dành quá nhiều thời gian để theo dõi thần tượng của mình trên các trang mạng xã hội và tham dự các sự kiện của họ. Điều này có thể khiến các em mất tập trung vào việc học ở trường và thậm chí dẫn đến kết quả học tập kém.  Cuối cùng, một số nghệ sĩ nổi tiếng sử dụng danh tiếng của họ và kiếm lợi nhuận từ các sản phẩm quảng cáo mà không quan tâm đến chất lượng. Trong trường hợp một sản phẩm kém chất lượng liên quan đến sức khỏe như thực phẩm chức năng được quảng cáo bởi người nổi tiếng, điều này có thể ảnh hưởng xấu đến sức khỏe của nhiều bạn trẻ.

 

Tóm lại, những mặt hạn chế của việc hình thành hành vi xấu của trẻ, khiến chúng mất tập trung vào việc học và có hại cho sức khoẻ của chúng dường như vượt trội hơn hẳn việc truyền cảm hứng. Trước tình hình đó, có vẻ như các bậc cha mẹ nên chú ý đến con cái nếu chúng đang ngưỡng mộ một người nổi tiếng.